
Soundscapes: The Evolution and 
Challenges of National Public Radio

If only the order in which radio and television had been invented and exploited 

had been reversed, so that there had first been television and then, bursting 

out in the second half of the 20th century, radio! How delighted and entranced 

and overwhelmed we would all be by radio! and we would say, “What a mar-

velous thing it is, you can get the programs and you don’t have to watch it!”

—Peter Goldmark

While radio had existed as a medium of mass 
communication for nearly half a century, the arrival of 
National Public Radio programming to the U.S. air-
waves in 1971 marked the beginning of an era of radio 

broadcasting that would provide American and international listeners with 
unprecedented, enriched access to information.
 Today, NPR produces more than 130 hours of weekly programming, 
including 34 original shows, distributed and broadcast via satellite through 810 
member stations in the 50 states, the District of Columbia, Guam and Puerto 
Rico. An average weekly national audience of 26 million people listens to 
NPR. Its signature show, All Things Considered, is second only to Morning 

Edition—also an NPR staple—as the most listened-to program on public radio. 
 Much of NPR’s programming is available on the Internet via its web site 
and a highly successful venture into podcasting begun just a year ago. Sirius 
satellite radio’s five million subscribers can listen to two NPR stations. NPR 
broadcasts in 147 countries and, while other major U.S. media have reduced 
their global presence in recent years, NPR has expanded its number of for-
eign correspondents and bureaus. August 2006 saw the opening of its seven-

Carnegie Results is a 

quarterly newsletter 

published by Carnegie 

Corporation of New York. 

It highlights Corporation-

supported organizations 

and projects that have 

produced reports, 

results or information 

of special note.

MORE >

F A L L  2 0 0 6



teenth international bureau, matching the number 
the Washington Post now operates abroad.
 Aiming to be both innovative in terms of its 
programming and aggressive in disseminating 
content, NPR’s combination of editorial consis-
tency and rigorous revenue management have 
helped the organization hold its own against com-
mercial and noncommercial competitors as well 
as today’s dominant medium—television.
 “We all know the images that television pres-
ents are phenomenally powerful,” says Kevin Klose, 
NPR’s President and CEO. “Those images are 
repeated many, many times, and they hardly ever 
lose their sense of power or immediacy, and that’s a 
visual reality. But precisely because we cannot use 
a camera—a camera is an observer and is, to some 
extent, inert—radio can be extremely inquisitive 
and probing in ways that television cannot.”
 Alongside its effectiveness, Klose also takes 
pride in NPR’s funding formula, which includes 
member-station pledge drives, private foundation 
sponsorship and corporate underwriting. “Nobody 
is funded the way we are in this country,” he says. 
“The idea of something that is voluntarily funded 
delivering such wide-ranging and powerful ser-
vice to millions of Americans is a great statement 
about the power of public radio.”

Beginnings

I f NPR has helped determine the sound-
scape of American radio as many believe, 
its influence is rooted in the fundamental 

need of men and women to communicate, to 
exchange ideas and information. Kevin Klose 
says radio represents “the oldest information para-
digm in the history of humanity: one transmitter 

to scores, tens, hundreds of thousands of listen-
ers, one to all. It’s the same paradigm as the town 
crier, as the Gutenberg printing press, to a hun-
dred readers of the Bible to a high-speed newspa-
per press, to a community of readers.”
 To explore the educational potential of radio, 
from 1929 to 1936 Carnegie Corporation of New 
York made grants totaling nearly $400,000, help-
ing launch such ventures as the National Advisory 
Council on Radio in Education (NACRE), which 
worked “to further the development of the art 
of radio broadcasting in American education.” 
The idea of educational—now public—radio has 
always aligned perfectly with the Corporation’s 
mission, mandated by its founder, Andrew 
Carnegie, of promoting “the advancement and 
diffusion of knowledge and understanding.” 
 NACRE championed the idea of radio sta-
tions providing informational programming, for 
example, fifteen- or thirty-minute segments on 
such topics as “Our Government,” “Our World 
Today,” “Fundamentals of the Law,” “Short 
Course in Finance” and “Language Lessons” 
(German, Italian, Spanish, French). By 1932, 
NBC and CBS affiliate radio stations had pre-
sented some 96 lectures on economics, psychol-
ogy, vocational guidance and government, with 
the University of Chicago Press distributing more 
than 260,000 copies of supplemental pamphlets 
and books. While educators and the U.S. public 
demonstrated a budding interest in educational 
radio, it was not enough to sustain the medium 
on a long-term basis. Before disbanding in 1937, 
NACRE declared in an internal review that efforts 
to promote radio as a source of educational pro-
gramming were “experimental and demonstra-
tional in character.”

2



 Then, as now, commercial broadcasting was 
king. Statistically and legislatively, the country’s 
preference has always been for-profit enterprise. 
The Radio Act of 1927 dealt with the regulation of 
“all forms of interstate and foreign radio  
transmissions and communications within the 
United States, its Territories and possessions.” This 
legislation—reaffirming the federal government’s 
earlier declaration of its ownership of the airwaves, 
while at the same time allowing private interests 
to operate broadcasting facilities under licenses it 
issued—did not allocate any channels for  
educational programming.
 Attitudes hadn’t changed in 1934, when 
Congress created the Federal Communications 
Commission (FCC) and gave it jurisdiction over the 
radio (and later television) spectrum. And in 1945, 
when the FCC was awarding frequencies to the 
fledgling television industry as well as to radio sta-
tions, it allocated only 20 of 100 radio channels for 
noncommercial purposes.  
 The first listener-supported model was Pacifica 
Radio, established in 1946. Its maiden station, KPFA 
in Berkeley, went on the air three years later, just as 
television sales and viewership were taking off and 
making this flashier medium a fixture of American 
culture. Given television’s ascendancy, formalizing 
public broadcasting and finding effective ways to 
compete with TV in delivering information and 
entertainment presented a formidable challenge.

Many Ideas, Many Channels

In 1964, Ralph Lowell, a Boston philan-
thropist and founder of WGBH educational 
television and radio, began making a case for 

the formation of a commission to evaluate public 

broadcasting. The idea was floated to Carnegie 
Corporation, which led to the creation of the 
Carnegie Commission on Educational Television 
two years later. Charged with studying the prospects 
for developing noncommercial television broadcast-
ing “of diversity and excellence,” the Commission 
was endorsed by President Lyndon Johnson. “From 
our beginnings as a nation we have recognized that 
our security depends upon the enlightenment of 
our people; that our freedom depends on the com-
munication of many ideas through many channels,” 
Johnson wrote. “I believe that educational television 
has an important future in the United States and 
throughout the world.”
 Headed by James Killian—a former president 
of MIT and science advisor to President Dwight 
Eisenhower who later became director of the 
Corporation for Public Broadcasting (1968–1974)—
the Commission produced a landmark report in 
January 1967, Public Television: A Program for 

Action. The Commission’s recommendations, cover-
ing independence, funding, oversight, and reach, 
were underscored by its central conclusion that “a 
well-financed and well-directed educational televi-
sion system, substantially larger and far more perva-
sive and effective than that which now exists in the 
United States, must be brought into being if the full 
needs of the American public are to be served.”
 Implicit in the report was a belief in the intel-
lectual and cultural yearnings of the American 
public who, the Commissioners suggested, would 
welcome educational broadcasting as a means of 
gaining “a fuller awareness of the wonder and the 
variety of the arts, the sciences, scholarship, and 
craftsmanship, and of the many roads along which 
the products of man’s mind and man’s hands can be 
encountered.”

3



 James Reston wrote in The New York Times 
that the Carnegie Commission report was “one of 
those quiet events that, in the perspective of a gen-
eration or even more, may be recognized as one of 
the transforming occasions of American life.”
 National Educational Radio, a division of the 
National Association of Educational Broadcasters 
(at the time, public broadcasting’s primary advo-
cate organization) noted the public interest stirred 
up by the Carnegie Commission report and 
undertook a study of radio, which was funded by 
the Ford Foundation. Published in April 1967, The 

Hidden Medium: a Status Report on Educational 

Radio in the United States (New York, 1967), 
pointed out that the nation did have an existing 
infrastructure of noncommercial radio stations, 
but that they had marginal funding and most were 
able to broadcast only a few hours a day.
 The Hidden Medium helped to spur growing 
support for public radio. “Indeed, there are signs 
that educational radio has begun at last to respond 
with a budding aggressiveness to the almost 
overwhelming challenge posed by television,” the 
report said. “Like its commercial counterpart of 
a decade earlier, it is awakening to the realization 
that no one medium can be all things to all men 
all the time, that there is a legitimate, important 
role that it, too, can play in this complex, chang-
ing American society.” 
 While the Carnegie Commission’s report nei-
ther considered nor recommended radio, its work 
eventually would lead to passage of the Public 
Broadcasting Act of 1967, which established the 
foundation for a national public broadcasting sys-
tem in the United States. Initially, with President 
Johnson supporting the idea and Congress willing 
to consider it, the preliminary draft of the new bill 

began going through standard legislative proce-
dures. The Department of Health, Education, and 
Welfare (HEW), now the Department of Health 
and Human Services, was charged with codifying 
the new legislation. It was during this period that 
the entire existence of NPR hinged on the fate 
of two words. The preliminary bill included the 
words “and radio” after most mentions of “televi-
sion.” As the bill progressed, those words would 
be intensely debated: Radio proponents obviously 
wanted the words left in, while public television’s 
supporters, buoyed by the prospects of a “Public 
Television Act,” campaigned to keep the bill radio 
free. “Those fighting for public television thought 
including radio in the bill would drag down the 
legislation and reduce funding for television, ” 
explains Bill Siemering, a charter member of 
NPR’s board of directors and, recently, founder of 
Developing Radio Partners, a nongovernmental 
organization dedicated to supporting independent 
radio stations in young democracies.
 In Listener Supported: The Culture and 

History of Public Radio (Praeger Publishers, 
2005), Jack Mitchell, who served 12 years on 
NPR’s board of directors and is now a journalism 
professor at the University of Wisconsin, writes 
that “a very few crusty old radio guys” fought 
to leave the words “and radio” in the legislation, 
in a manner that was “noble in intent but shady 
in implementation. To win a place in the future 
of public broadcasting, the radio guys would use 
misrepresentation, temper tantrums and connec-
tions with a Johnson administration insider.”
 That insider was Dean Coston, deputy under-
secretary of HEW and the bill’s main author. 
Before moving to Washington, Coston had been 
a radio engineer at WUOM, the educational radio 

4



station at the University of Michigan. Working with 
him was Jerrold Sandler, a former program director 
at WUOM who, in 1967, as National Educational 
Radio’s executive director, had overseen The Hidden 

Medium. Sandler, widely regarded as public radio’s 
main champion, had organized the relentless cam-
paign on behalf of radio.
 In the end, not only did radio remain part 
of the bill, but in the spring of 1967 a Senate 
committee also changed the bill’s title from the 
Public Television Act to the Public Broadcasting 
Act, which, in turn, helped bring into being the 
Corporation for Public Broadcasting. “Amazing 
those words got into the bill,” says Jack Mitchell. 
“There was a great deal of money out there sup-
porting public television, particularly from the Ford 
Foundation. We had a few radio stations at the uni-
versities, but they didn’t have the moxie to go out 
and find the funding they needed. Suddenly, with 
the Public Broadcasting Act, the Corporation for 
Public Broadcasting was forced by law to give some 
of that money to radio.”
 Still, Congress had altered some key Carnegie 
Commission recommendations. For instance, the 
Commission had proposed that a fundamental tenet 
of public broadcasting should be “the need for insu-
lation from governmental interference.” Building on 
that idea, the Commission proposed that the public 
broadcasting oversight board—now known as the 
Corporation for Public Broadcasting (CPB)— 
comprise 18 private citizens, 12 nominated by 
the President and 6 nominated by the board itself. 
Instead, Congress mandated a nine-member board, 
all to be nominated by the president and confirmed 
by the Senate. 
 The Commission also proposed a tax on tele-
vision sales, akin to the British licensing fee that 

supports the BBC, to fund CPB on a long-term 
basis and further contribute to insulation from gov-
ernmental interference. Congress chose instead to 
support CPB with federal appropriations, rendering 
the budget process susceptible to political machina-
tions. (Some argue that this lack of independence 
has politicized CPB regardless of who is in power.) 
President Johnson signed the Public Broadcasting 
Act into law in November 1967, allocating $20 mil-
lion in federal funds to the fledgling Corporation for 
Public Broadcasting, and Carnegie Corporation sec-
onded the motion with a grant of one million dollars.

Informed Citizens of the World

Funding accounted for, public radio now 
needed format. Soon after the Public 
Broadcasting Act became law, CPB and 

the Ford Foundation sponsored the “Public Radio 
Study.” The report, released in 1969, was written 
by broadcaster Samuel Holt, who later would direct 
NPR’s programming division (1977–1983). It called 
for a formalized national public radio network and 
production center.
 In 1970, Bill Siemering, NPR’s first pro-
gram director, wrote the “National Public Radio 
Purposes” mission statement, which established 
NPR’s organizational infrastructure and bolstered its 
funding requests from CPB. Siemering conceived of 
public radio as serving the individual: “it will pro-
mote personal growth rather than corporate gains; it 
will regard individual differences with respect and 
joy rather than derision and hate; it will celebrate 
the human experience as infinitely varied rather 
than vacuous and banal; it will encourage a sense 
of active constructive participation, rather than apa-
thetic helplessness. The total service should be trust-

5



worthy, enhance intellectual development, expand 
knowledge, deepen aural esthetic enjoyment, 
increase the pleasure of living in a pluralistic 
society and result in a service to listeners which 
makes them more responsive, informed human 
beings and intelligent citizens of their communi-
ties and the world.”
 The Corporation for Public Broadcasting 
had set strict criteria for those stations aspiring to 
NPR membership, regarding broadcasting power, 
programming hours and depth of staff. Of the 
457 noncommercial stations then in existence, 91 
qualified to become member stations when NPR 
incorporated in March of 1970. On average they 
broadcast 84 hours a week, approximately 90 
percent educational, information or cultural pro-
gramming and the remainder entertainment. The 
new NPR board appointed as president Donald 
Quayle, a former general manager of Boston’s 
WGBH public radio station and a consultant 
to CPB. Quayle hired Siemering as NPR’s first 
programming director, and he began coordinat-
ing work on the program that would become All 

Things Considered.
 NPR, unlike its television counterpart PBS, 
was structured to produce national program-
ming in addition to picking up programming 
from member stations across the country and 
international programming such as rebroadcasts 
from the BBC. All Things Considered made its 
debut on May 3, 1971, broadcasting in 32 states. 
The inaugural broadcast included a report on a 
26-year-old woman’s attempts to deal with heroin 
addiction; a report from Ames, Iowa, on a novel 
means of supplementing business at a barbershop 
(shaving women’s legs); a discussion with two 
NPR reporters and a correspondent from the 

Christian Science Monitor regarding that day’s 
massive protest in Washington, D.C., against U.S. 
involvement in the Vietnam War; the reading of 
three antiwar poems; and a conversation between 
the poet Allen Ginsberg and his father about the 
legality of drugs.

The show began, though, with a remarkable 
and dramatic 20-minute sound montage of the 
demonstration in Washington introduced by All 

Things Considered’s fi rst host, former New York 

Times staff member and NBC correspondent 
Robert Conley. Bill Siemering says, “Considering 
it was the largest protest in Washington ever—
5,000 people arrested—all in all, with two weeks 
of rehearsal, it is a good documentary of that day, 
bringing multiple points of view to the story, a 
sense of being there.”
 Clearly, from the very start All Things 

Considered had a distinctive style—characterized 
by longish pieces, vivid descriptions, musical 
interludes between segments, immediacy and in-
depth analysis of events—still recognizable today. 
Yet, some things have changed between then and 
now, most noticeably the addition of underwriter 
announcements and the absence of editorializing. 
(“Today in the nation’s capitol,” said a reporter in 
the montage, “it is a crime to be young and have 
long hair.”)

Struggle and Growth

From its inception, public broadcast-
ing—radio and television—has had 
an uneven, sometimes contentious 

relationship with government. In the early 1970s, 
fueled by distrust of public broadcasting’s atten-
tion to politically charged current events (NPR, 

6



for example, was providing live coverage of the 
Watergate hearings) the Nixon Administration 
tried to terminate all of PBS and NPR’s political 
coverage. In response, the American Civil Liber-
ties Union issued a report asserting that the White 
House was attempting to “intimidate” and “starve” 
public television and radio.
 Without a substantial endowment or sufficient 
foundation backing, public broadcasting was forced 
to subsist on one- and two-year federal allocations. 
President Nixon vetoed congressional authorization 
of $65 million in federal funding to CPB in 1973. 
As Bill Moyers commented in the Boston Globe 
on June 10, 1973, “Uncle Sam isn’t a benevolent 
philanthropist; when he gives you an allowance he 
expects to be invited to Sunday dinner, at least. Any-
body who says you can get money from Congress 
and the White House with no strings attached must 
have been reading a 1950 high school civics book.”
 Eventually, signs of expansion and financial 
stability started to appear. In 1975 CPB began a 
Coverage Expansion Grant program designed to 
assist new noncommercial stations in qualifying for 
NPR membership. The following year Congress 
appropriated a landmark three-year funding plan, a 
first for public broadcasting. In 1977 NPR merged 
with the Association of Public Radio Stations, the 
successor to National Educational Radio, which 
advocated on behalf of public radio to Congress and 
federal agencies. 
 With the merger, NPR was able to evolve from 
its initial role—largely a production and distribution 
center—into leadership of a full-fledged member-
ship organization providing member stations with 
training, program promotion and management, and 
representing the interests of public radio stations 
before Congress, the FCC and other regulatory 

organizations. At that time, NPR had a network 
of 198 public radio stations, 65 percent of them 
licensed to universities. Fifty percent of its national 
programming was produced by NPR, 25 percent by 
its member stations, and another 25 percent came 
from other sources. Through CPB, the federal gov-
ernment provided one-third of public radio’s $65 
million budget; the rest came from state, local and 
subscriber contributions, and from foundations. 
 In 1977, at the request of NPR and the CPB, 
Carnegie Corporation convened a new commis-
sion to revisit the funding issues and review the 
progress and technological possibilities of public 
broadcasting. The Carnegie Commission on the 
Future of Public Broadcasting, chaired by Columbia 
University president William J. McGill, issued the 
report, A Public Trust, in January 1979, addressing 
what it called a fundamental dilemma: “How can 
public broadcasting be organized so that sensitive 
judgments can be freely made and creative activity 
freshly carried out without destructive quarreling 
over whether the system is subservient to a variety 
of powerful forces, including the government?”
 The Commission recommended replacing CPB 
with a new entity, the Public Communications Trust, 
a private, not-for-profit, nongovernmental organiza-
tion with a nine-member governing board appointed 
by the president. For National Public Radio, the 
Commission proposed adding an additional 250 
to 300 stations to assure a truly national reach. 
Although CPB was not abolished by Congress, 
NPR soon experienced unprecedented growth, with 
Frank Mankiewicz (son of Citizen Kane screen-
writer Herman Mankiewicz) as its new president. 
He oversaw the opening of foreign news bureaus, 
the 1979 debut of Morning Edition, a sharp increase 
in programming hours and in 1980, the linking to 

7



a satellite network—greatly enhancing the sound 
quality for its membership of 250 stations and an 
audience of over 8.5 million people.
 Those successes were tempered, however, by 
unchecked expansion, insufficient support from 
Washington and programming decisions that 
could now be considered shortsighted. For exam-
ple, NPR passed on the opportunity to distribute a 
new show produced by Minnesota Public Radio, 
A Prairie Home Companion, which contributed to 
the creation of a new noncommercial production 
and distribution entity, American Public Radio 
(now known as Public Radio International), a sig-
nificant public broadcasting competitor. 
 In 1981 threats of reduced federal fund-
ing and the possible elimination of CPB 
led Mankiewicz to respond with Project 
Independence, a strategy of new fundraising 
initiatives that would enable NPR to wean itself 
from government support by 1988. Project 
Independence comprised three separate cam-
paigns: a fundraising drive to secure donations 
from grants, foundations and corporations; NPR 
Ventures, which would create commercial part-
nerships to utilize the unused portions of NPR’s 
satellite radio channels; and NPR Plus, designed 
to increase programming and charge a fee to 
member stations for broadcasting rights. Setting 
these ambitious ventures in motion cost NPR 
money it simply did not have. With morale low 
and NPR running on a multi-million-dollar defi-
cit, Mankiewicz resigned in the spring of 1983. 
Soon thereafter NPR made painful yet necessary 
budget cuts (including the layoff of some 60 staff 
members), secured a $6.4 million loan from CPB 
and orchestrated a pledge drive in which member 
stations raised $2 million.

 In testimony before a House committee 
in early 1984, Frederick Wolf of the General 
Accounting Office said, “NPR’s financial 
problems…occurred because the organiza-
tion was not properly prepared for and, in fact, 
failed in its ambitious plan known as Project 
Independence.” In his view, the key causes of 
failure were that management operations were 
not properly structured to undertake the major 
expansion, and that NPR’s ability to raise funds 
from private grants and contributions had not 
been fully developed, meaning revenue goals 
were not realized. Additionally, NPR did not 
have a functioning financial management infor-
mation system to provide essential reports, such 
as comparisons of budgeted and actual revenues 
and expenditures, to enable management to 
monitor operations during a critical period.
 In 1985 NPR’s new president, Douglas 
Bennet, oversaw the completion of its financial 
restructuring, which included having member 
stations receive funds directly from CPB—not 
through NPR—to acquire national programming. 
Listeners heard Fresh Air and Car Talk debut on 
NPR in 1987, while news shows began broadcast-
ing seven days a week along with gavel-to-gavel 
coverage of the Iran-Contra hearings. 
 In the 1990s, NPR initiated more new 
programming, established a presence on the 
Internet and began to build a more reliable fund-
ing base. It was a productive decade, as this 
timeline illustrates: 

• 1991: Talk of the Nation made its debut. 
NPR provided round-the-clock coverage of 
the First Gulf War.

• 1992: The NPR Jazz Initiative was launched 

8



distributing, among other programs, Jazz 

Profiles, JazzSet, Marian McPartland’s Piano 

Jazz and Jazz from Lincoln Center.
• 1993: NPR began broadcasting its program-

ming to Europe through an international satel-
lite system. The NPR Foundation was estab-
lished to achieve greater financial stability. 

• 1994: NPR.org arrived on the Internet.
• 1995: All Things Considered expanded from 

ninety minutes to two hours.
• 1996: The NPR Foundation reached the $5 

million mark in assets. Performance Today 
highlighted classical music seven days a week.

• 1997: On the Media and The Diane Rehm 

Show debuted.
• 1998: Wait Wait…Don’t Tell Me! was 

launched. NPR News opened bureaus in the 
Midwest and New Delhi. NPR Worldwide 
began, sending programs throughout Asia, 
Africa and Europe.

• 1999: Morning Edition celebrated its 20th 
anniversary. 

Funding Matters

Today NPR’s member stations operate 
on funds derived from, approximately, 
34 percent listener support, 24 percent 

corporate underwriting and foundation grants and 
13 percent federal support through CPB allocations; 
the remainder comes from state and local govern-
ments and other sources such as return on invest-
ments and sales of transcripts and merchandise. 
 NPR’s current financial stability is attributable 
to several sources: 
 NPR member stations: An established “non-
compete” policy keeps NPR from soliciting listeners 

directly; this is the domain of its 810 member sta-
tions, which rely on pledge drives, direct mail and 
telemarketing campaigns, online fundraising, and 
programming fees to build membership and revenue. 
 Corporate sponsorships and foundation grants: 

Corporate underwriting of NPR programming has 
grown substantially in recent years. In 2004, more 
than 150 corporations and associations—includ-
ing Blue Note Records, The Economist, General 
Mills, HBO, Nike, PBS, Penguin Books, Toyota, 
Travelocity, and Wal-Mart—have provided funding 
from $1,000 to more than half a million dollars to 
NPR. Underwriters are recognized in 10-second 
spots delivered by NPR announcers, with wording 
that adheres to FCC guidelines. 
 The federal government: While still sensitive to 
the possibility of programming bias—left or right— 
the government continues to support NPR through 
grant distributions to member stations from CPB 
and federal agencies such the National Endowment 
for the Arts and the National Science Foundation. 
 The NPR Foundation: This endowment, formed 
in 1993 to support new initiatives, was bolstered 
ten years later when it received the lion’s share of 
McDonalds heir Joan Kroc’s bequest to NPR of 
$229.8 million, possibly the largest private gift to a 
cultural institution in U.S. history. This impressive 
bequest caused quite a stir in public radio. “I think 
everybody was completely caught off guard by the 
size of it,” says public radio consultant John Sutton, a 
former NPR research director. “[NPR] knew she was 
a fan and was likely to do something at some point, 
but nobody knew that this would be the scope of it.” 
 According to Barbara Hall, vice president for 
development and executive director of the NPR 
Foundation, “Mrs. Kroc’s bequest to the endowment 
helps to ensure the longevity and financial security 

9



of NPR.” But she explains, “Because she desig-
nated her gift as permanently restricted, the Kroc 
endowment must never fall below the historic 
dollar value of the original gift. For example, the 
[annual] payout represents only 4 percent of our 
$136 million budget for fiscal year 2006. Looking 
ahead, we do not anticipate that contribution to 
support more than 10 percent of NPR’s operating 
costs. Even with the revenue from the endow-
ment, NPR must raise more than $55 million 
from foundations and corporations each year.”
 To prevent potential donor influence on 
programming content, NPR has separated its 
fundraising and editorial departments. “People 
who give money may not lobby for causes in 
the news,” says Jeffrey Dvorkin, former NPR 
ombudsman. “Money given generously to NPR 
is placed into a broad bucket. There cannot be 
strings attached to the money. If it goes to foreign 
coverage, for example, it cannot go specifically 
to Middle East coverage.” Along with that policy 
comes what Dvorkin calls the “danger of self-
censorship, one that we always have to keep in 
our consciousness. If we’re doing a piece that 
involves a funder, are we being unduly hard on 
them because we know they are an underwriter, 
or are we pulling our punches? The best approach 
is to talk openly about it in the newsroom so that 
we are able to do the story fairly.”
 Through the years, Carnegie Corporation’s 
role as a supporter of NPR has been, “epi-
sodic but substantial,” according to Corporation 
research that led to the report, A Public Trust. 
“The Corporation’s early willingness to stand up 
and be counted as a generous supporter of NPR 
made an enormous difference in the organiza-
tion’s survival and success,” says Hall. “Because 

of Carnegie Corporation’s leadership role in the 
philanthropic community, other foundations have 
noted the Corporation’s strong support for NPR 
and given generously themselves.”
 In addition to its $1 million grant to help 
establish the Corporation for Public Broadcasting, 
Carnegie Corporation has since 1975 made contri-
butions to NPR totaling approximately $3 million, 
much of it toward specific programming, includ-
ing coverage of Third World development, presi-
dential and congressional campaigns, the war on 
terrorism, education reform, international security 
and nonproliferation, and financial influence in 
political decision making. An interesting snapshot 
of the relationship between listenership and fund-
ing came about in the aftermath of the September 
11th terrorist attacks. Carnegie Corporation and 
several other foundations upped their support 
when a dramatic increase in the number of listen-
ers coincided with a decrease in corporate spon-
sorship due to economic uncertainties.
 Hall believes that “Carnegie Corporation 
has helped NPR in two vital ways: First, the 
Corporation’s support strengthens NPR for news 
crisis periods that are often an enormous drain on 
NPR’s financial and human resources. Second, 
the foundation’s generosity has allowed NPR 
news to cover important subjects that have not 
always been widely covered elsewhere, such as 
our pioneering reporting on money and politics.”

The Sound of NPR

Reporting is undeniably subjective. 
What the producer chooses to cover, 
what the reporter records, where the 

editors cut—all shape the unique identity of each 

10



station and each report, and reflect its overriding 
ideology. All of those elements come together in 
the unmistakable voice of NPR and its member 
stations. Even “NPR’s tonal quality is identifiable,” 
says Mike Calvo. Blind since the age of 18, Calvo is 
president of Serotek, manufacturer of FreedomBox, 
a voice-controlled device that assists blind and visu-
ally impaired computer users with e-mail and surf-
ing the Internet. “They once interviewed me about 
the FreedomBox. I heard the interview that after-
noon on my radio, and I was amazed how much I 
sounded like NPR.”
 As for content, critics of NPR’s point of view 
run the gamut, some saying it’s too liberal, others 
too conservative—even too neutral. Former NPR 
ombudsman Jeffrey Dvorkin points out, “NPR’s 
job is not to provide informational comfort food 
but to help people understand the issues of the 
day, and I think NPR does that more often than 
not. We have achieved a large audience in part 
because NPR does a good job in a reliable and 
somewhat more sophisticated way than large com-
mercial broadcasting.”
 Has NPR maintained the spirit of its mission 
statement, to “regard the individual differences 
among men with respect and joy rather than deri-
sion and hate”? Bill Siemering says, “I think so, 
though perhaps we haven’t had enough diversity 
on the air. There has certainly been diversity of 
gender, but I’m not so sure in terms of ethnicity. 
But I believe there has been a spirit of respect for 
people and for hearing different voices.” Siemering 
maintains, “Even though NPR is often characterized 
as liberal by the conservatives, I think composite 
analysis shows that it’s really balanced. One of the 
problems has been in story selection. For example, 
NPR was one of the first in media to deal with 

HIV/AIDS, a story that originally didn’t get much 
play within the conservative talk radio circle, prob-
ably because it was viewed as ‘the gay disease.’ 
That’s a philosophical perspective as opposed to a 
journalistic perspective.”
 Other criticism of NPR focuses on its audi-
ence demographics, which tilt heavily toward a 
white, middle class, college educated listenership. 
To attract a more varied audience, NPR debuted 
The Tavis Smiley Show in 2002. A respected 
African-American broadcaster with an established 
following, Smiley delivered a spirited combina-
tion of news and analysis, and the show’s ratings 
had promise. But Smiley left NPR in 2004 when 
contract negotiations stalled. In “Good, Gray NPR” 
(The Nation, May 23, 2005) Scott Sherman writes, 
“It has to be said that the reasons behind Smiley’s 
divorce from NPR remain murky: On one side is his 
assertion that NPR wasn’t doing enough to promote 
the show. But NPR, which rushed to create a new 
black-oriented show hosted by Ed Gordon, claims 
that Smiley insisted on a $3 million promotional 
budget for his show, when its entire advertising bud-
get is less than $200,000.”
 Says Kevin Klose, “When Tavis unexpectedly 
pulled out of negotiations for his contract, very 
quickly there were a number of accomplished men 
and women of color who were eager to host a show 
in that time slot on NPR with that perspective.… 
Tavis helped us create that.” Klose admits, “What 
we need, for sure, is greater diversity of perspectives 
and participants in programming and content inside 
NPR and in the listeners and the web site visitors. I 
think there needs to be a redefinition of public radio 
and how to increase public support, particularly in 
a financial sense. There are many challenges, and 
we need to be much more in a learning mode about 

11



CA R N E G I E  CO R P O R AT I O N O F NE W YO R K

437 Madison Avenue
New York, New York 10022

Non-profit Org.
US Postage

PAID
St. Louis, MO

Permit No. 4767

CA R N E G I E  CO R P O R AT I O N O F NE W YO R K

437 Madison Avenue
New York, New York 10022

Phone: (212) 371-3200
Fax: (212) 754-4073
Web site: www.carnegie.org

Vice President, Public Affairs: 
Susan Robinson King
Editor; Director, Publications 

and Public Affairs: Eleanor Lerman
Editor/Writer: Karen Theroux
Program Associate: Ambika Kapur
Communications Coordinator: Adrienne Faraci
Editorial Assistant: Philip A. Sanchez
Public Affairs Assistant: Patricia Pagnotta
Researcher: Ronald Sexton
Carnegie Corporation of New York is a philan-
thropic foundation created by Andrew Carnegie 
in 1911 to promote the advancement and diffu-
sion of knowledge and understanding among the 
people of the United States. Subsequently, its 
charter was amended to permit the use of funds 
for the same purposes in certain countries that 
are or have been members of the British overseas 
Commonwealth.

Board of Trustees
Helene L. Kaplan, Chairman
Martin L. Leibowitz, Vice Chairman
Vartan Gregorian, Ex officio
Bruce Alberts
Pedro Aspe
Geoffrey T. Boisi
Richard H. Brodhead
Fiona Druckenmiller
Amy Gutmann
James B. Hunt, Jr.
Thomas H. Kean
Olara A. Otunnu
William A. Owens
Ana Palacio
Norman Pearlstine
Thomas R. Pickering
Richard W. Riley
Janet L. Robinson
Raymond W. Smith

©2006 Carnegie Corporation of New York. All rights in 
photographs, illustrations, artworks and other graphic 
materials are reserved to Carnegie Corporation of New 
York and/or the copyright holders (licensors).

Fall 2006

how to connect to listeners and others who realize the great public service that 
NPR provides to the nation.”
 As listeners connect in new ways, NPR is keeping pace, actively creating 
and tailoring content for high-definition radio, podcasting, cell phones and satel-
lite radio. It is researching the use of radio as a textual medium for the hearing 
impaired and exploring the possibilities of enhanced user-designed programming. 
As NPR moves through its fourth decade of operation, it continues to gain pub-
lic support (from 1999 to 2004, for example, listenership increased 66 percent) 
but many challenges still loom: financial, certainly, but also the need to remain 
relevant, even cutting-edge, in an era of fast-evolving media. But Klose is con-
fident that NPR is on the right track. Likening their mission to that of Carnegie 
Corporation of New York he says, “The advancement and diffusion of knowledge 
and understanding is what nurtures the human mind. And that’s what NPR does.”

Written by: Klopper often writes about the intersection of social, religious and 
political issues. His story “Nonfinito” is forthcoming in The Long Meanwhile, a 
literary anthology (Hourglass Books). He lives in Brooklyn and is working on a 
novel, West of the Equator.


